Maurice Ravel (1875-1937) er en av de store franske komponistene tilknyttet impresjonismen. Hans rikholdige palett av farger i musikken gjør at man kan fylle en konsert med bare hans musikk. Og det er akkurat det Elisabeth Kristensen Eide, Berit Norbakken, Yegor Shevtsov og Kristin Alsos Strand gjør i denne konserten.

Ravels musikk inneholder musikk fra ulike deler av verden. Komponisten hentet inspirasjon fra jazz i Amerika, gamelanorkestre i Asia og folkemusikk fra Spania, Frankrike og Hellas.

Det sentrale verket i programmet er Chansons Madécasses (Sanger fra Madagaskar) fra 1925. Teksten er skrevet av den franske poeten Évariste de Parny (1753- 1814), som var født på Réunion i det Indiske hav. Han kalte selv diktene for «oversettelse av sanger» fra naboøya i vest, Madagaskar.

Maurice Ravels musikk er multikulturell og har stor apell til musikkelskere av ulike genre. Med denne konserten ønsker musikerne å vise hvordan en og samme komponist har latt seg inspirere av musikk fra alle verdenshjørner, og hvordan Ravel tok i bruk musikk fra ulike tidsepoker og formidlet det i en ny kontekst. I forkant av konserten vil pianist Yegor Shevtsov holde en liten innledning med en introduksjon til Ravels musikk.

 

Mer om programmet:

Sonatine, på denne konserten i et arrangement for fløyte, cello og piano, gir oss et tydelig impresjonistisk tonebilde og har et umiskjennelig fransk preg. Sangsyklusen 5 Mélodies populaires grecques inneholder komponistens muntre tolkninger av fem greske folkesanger fra øya Chios, der hver av dem forteller en historie fra gresk hverdagsliv. Vi fremfører også Quatre chants populaires i nyskrevet arrangement av Shevtsov.


Verkene Trois oiseaux de paradis, Rêves, Ronsard à son âme blir også fremført på denne konserten, samt Vocalise-Étude en forme de Habanera og La flûte Enchantée fra Shéhérazade, som henter inspirasjon fra spansk folkemusikk. Her blir du tatt med til den hete luften i Andalusia, der sensuelle toner fører deg inn i natten og til fortellingene om den altomfattende, store kjærligheten.

 

Om utøverene:

 

Berit Norbakken tilhører eliten blant våre sopraner. Etter avsluttet diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole vant hun i 2006 Rikskonsertenes prestisjefylte konkurranse INTRO-klassisk. Dette ledet blant annet til et tett samarbeid med Bjarte Eike og Barokksolistene. For deres innspilling ”The

Image Of Melancholy” har hun høstet strålende kritikker i både inn- og utland. I tillegg til å være en flittig brukt solist i oratorier, pasjoner og messer har hun gitt solokonserter ved de tyngste festivalene i Norge. De siste årene har hun også sunget opera med stor suksess. Senest i en scenisk nyproduksjon av Johannespasjonen av Bach, regissert av Calixto Bieito, ved Theatro Arriaga/Bilbao. Hun har utviklet et nært samarbeid med Juanjo Mena, som hun har jevnlige engasjement med. Sammen med BBC Philharmonic, under ledelse av Mena, har hun høstet gode kritikker for sin innspilling av vokalmusikken til Juan Crisostomo Arriaga. Hun er stadig solist med ledende orkester og dirigenter og i de største konserthus, og med dirigenter Hans-Christoph Rademann, Philip Herreweghe, Ottavio Dantone, Daniel Reuss, Erik Nielsen, Andreas Spering, Olof Boman og Jos van

Immerseel. Neste sesong inkluderer konserter over hele Europa og i Norge.

 

Elisabeth Kristensen Eide, fløytist født i Bodø, har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole og Folkwang Hochschule, Essen, Tyskland, hvor hun i 1993 avla sin ”Konsertexamen” med utmerkelse. Samme år debuterte hun i Oslo i regi av Rikskonsertene. Videre har hun studieopphold i direksjon

ved Tchaikovsky Conservatory i Moskva, NMH samt flere masterclasses med Jorma Panula. Eide samarbeider jevnlig med ulike komponister og bestiller samt urfremfører kontinuerlig nye verk. Høsten 2021 skal hun urfremføre bestillingsverket «From Where I Stand II» av Mark Adderley med Arkitsk Filharmonis Sinfonietta. Eide har deltatt på en rekke CD utgivelser i tillegg til å gi ut egen CD «Crosswinds» sammen med basstrombonist Gaute Vikdal og Scottich Royal Concervatoire Voices.

Elisabeth Kristensen Eide har vært bosatt i Oslo siden 2017, og i tillegg til utstrakt frilansvirksomhet er hun medlem av AJO ensemble samt ansatt som solo fløytist i Arktisk Filharmoni.

 

Yegor Shevtsov pianist,f.i Ukraina, studert og jobbet mange år i New York. Solist, kammermusiker, skribent og pedagog. Hans konserter har høstet omtaler som: "Mozartean elegance", "perfect lucidity" (The New York Times) og "superb muzhip" (The Miami Herald). Hans nylige engasjement

har inkludert konserter ved Festspillene i Bergen, Fajr Festival (Iran), Lincoln Center (USA), Tokyo Bunka Kaikan (Japan), Nationaltheatret i Taipei (Taiwan), Ultima Festival (Norge) og Auditorio de Ciudad de León (Spania), Samarbeid og solokonserter i Italia, Storbritannia og over hele USA. Hans innspilling av pianomusikken til Claude Debussy og Pierre Boulez ble valgt av rhapsody.com som en av de 25 beste klassiske albumene i 2013. Blant Shevtsovs kunstneriske samarbeidspartnere kan man nevne Red Light New Music, Mark Morris, New World Symphony, American Ballet Theatre,Mischa Bouvier, avantgardekomponistene Reiko Fueting, Yoav Gal, Andrew Noble og Scott Wollschleger.

Han har også medvirket i konsert med medlemmer av mange anerkjente ensembler, som American String Quartet, Mivos Quartet, Talea, International Contemporary Ensemble, Bang on a Can, red fish blue fish, Alarm Will Sound, Argento Ensemble, Wet Ink Ensemble og Manhattan Sinfonietta.

Shevtsov har jobbet med komponister som Pierre Boulez, John Luther Adams, Elliott Carter, Charles Wuorinen, Georg Friedrich Haas, Steve Reich, Louis Andriessen og George Crumb. Yegor Shevtsov fokuserte sin musikkologiske forskning på Ravels forsømte orkestrasjonsmesterverk. Hans arrangement av Ravels «Shéhérazade" for kammerensemble har høstet anerkjennelse og fremføres over hele verden. Siden 2019 har Yegor Shevtsov vært fast ansatt i Arktisk Filharmoni, Bodø.

 

Kristin Alsos Strand, cellist f. i Mo i Rana, har sin utdannelse fra musikkonservatoriet i Oslo samt mesterklasser med Rostropovich, Bylsma, Monighetti, Georgian, Yablonsky m. fl. Som frilans cellist har Strand spilt med Oslo Filharmoniske orkester, Kringkastingsorkesteret, Trondheim Symfoniorkester, Kungliga Filharmoniker, Kungliga Operan og Radioorkestern i Stockholm. Strand har turnért med TrondheimSolistene i Europa, USA og Brasil. Strand medvirker på en rekke cdinnspillinger i ulike sjangre. Strand har vært medvirkende i Bodø Sinfonietta og senere Arktisk filharmoni, med stillingen som alternerende solocellist. Strand virker nå som frilans musiker i egne prosjekter samt jevnlige engasjement ved symfoniorkestre og ensembler i Norge og Sverige. Strand medvirker også i ulike barokkensembler, og er medlem av samtidsensemblet AJO.

Flere opplevelser:

29. - 29. apr
Atle Antonsen & Bård Tufte Johansen Ny dato 2022
06. des
No e D.D.E. Jul Igjen
03. des
Dag Sørås: Vrangforestilling Flyttet fra februar

Våre samarbeidspartnere