Dans om statsovergrep og forsoning: Carte Blanche kommer til Festspillene med danseforestillingen «BIRGET; Ways to deal, ways to heal» - et svært aktuelt, lekent - og kritisk - blikk på statens måte å håndtere koloniarven på.
De siste tiårene har flere vestlige land satt ned kommisjoner for å undersøke historien til minoritetsgrupper utsatt for systematiske statsovergrep. «BIRGET; Ways to deal, ways to heal» er en reaksjon på den norske sannhets- og forsoningskommisjonen, som i juni 2023 skal levere forslag for å forsone samer og nordmenn.
Forestillingen er laget for Carte Blanche av to tidligere festspillkunstnerne, koreografen Elle Sofe Sara og kunstneren Joar Nango. Forestillingen åpnet vårsesongen 2023 på Den Norske Opera & Ballett i Oslo til svært gode kritikker, og spilles på noen utvalgte scener før den kommer til Festspillene i Nord-Norge.
Festspillprofiler samarbeider
– Jeg er svært glad for at vi igjen har Elle Sofe Sara og Joar Nango tilbake på festspillscenen, sier direktør Ragnheiður Skúladóttir i Festspillene i Nord-Norge.
– Elle Sofe Sara var festivalprofil på Festspillene i Nord- Norge i 2020 og 2021.Hun hadde blant annet premiere på forestillingen «Vastadus eana- The answer is land» under Festspillene i 2021, som fortsatt vises på scener verden rundt. Hun står også bak flere prisbelønte kortfilmer, og er nå i gang å lage sin første spillefilm som blir verdens første joikemusikal, sier Skúladóttir.
– Joar Nango er arkitekt og kunstner som praktiserer i grenselandet mellom kunst og arkitektur. Nango var festspillprofil under Festspillene i Nord-Norge i 2018. Hans hovedverk var det nomadiske arkitekturbiblioteket Girjegumpi. Nå skal verket til årets arkitekturbiennale i Venezia. I mellomtiden har han vært hovedutstiller på Festspillene i Bergen og utstilt på det nye Nasjonalmuseet, legger hun til.
Tilstand av mestring
Birget er et samisk uttrykk som beskriver en tilstand av å mestre eller overleve i et miljø i endring. Drevet av birget inviterer Sara, Nango og Carte Blanche publikum til å overvinne berøringsangsten til et tungt og vanskelig tema med en frisk forestilling som stiller spørsmål ved sosiale og politiske grenser, begrensninger og dagens forsoningsklima.
På kroppen
Forestillingsprosessen startet i Guovdageaidnu/Kautokeino, der Carte Blanche danserne opplevde den samiske kulturen, mørketida og den nordlige kulden på kroppen. I møter med den samiske kulturen og menneskene fikk danserne fortalt personlige historier om statlige overgrep – historier som danserne bærer med seg på scenen. Scenografiens materialer og gjenstander ble også samlet på vidda i Finnmark.
Kan deling av traumer og personlige historier skape et empatisk rom som bidrar til å gjenoppbygge vennlige relasjoner med en ansiktsløs stat?
Med denne forestillingen søker Carte Blanche etter å samle, lytte til og bygge en kollektiv bevegelse som gjør forsoningen synlig, ikke bare formalisert.
Medvirkende
Elle Sofe Sara & Joar Nango
IDÉ OG KONSEPT | IDÉA JA KONSEAPTA
Elle Sofe Sara
KOREOGRAFI | KOREOGRAFIIJA
Joar Nango
SCENOGRAFI | SCENOGRAFIIJA
Indrani Balgobin
KOSTYMEDESIGNER | BIVTTASHÁBMEJEADDJI
Anders Rimpi
KOMPONIST | KOMPONISTA
Arne Kambestad
LYSDESIGNER | ČUOVGAHÁBMEJEADDJI
Thomas Schaupp
DRAMATURG | DRAMATURGA
Ravdna Turi Henriksen
RESEARCH | RESEARCH
Irene Vesterhus Theisen, Anne-Lise Rønne, Ole Martin Meland, Aslak Aune Nygård, Caroline Eckly, Dawid Lorenc, Adrian Bartczak Noam Eidelman Shatil, Nadege Kubwayo, Hanne van Driessche, Brecht Bovijn, Gaspard Schmitt, Daniel Mariblanca, Tilly Sordat, Trine
DANSERE | DÁNSÁRAT